Kolonia właśnie zamówiła 132 nowe tramwaje od Stadlera. Będą to pojazdy przeznaczone na linie “wysokopodłogowe” - podmiejskie i międzymiastowe - do Bonn. Kontrakt jest wart prawie 700 mln euro. Wraz z pojazdami miasto kupiło też 34 członów środkowych, które pomogą w ewentualnym wydłużeniu składów.
Kölner Verkehrs-Betriebe (KVB) planuje gruntowną modernizację swojej floty tramwajów i zleciła firmie Stadler budowę 132 wysokopodłogowych pojazdów szynowych. Wartość kontraktu wynosi nieco poniżej 700 milionów euro, a pierwsze pojazdy mają trafić do Kolonii w 2029 roku.
Nowe tramwaje zostały precyzyjnie zaprojektowane z myślą o sieci tramwajowej miasta. Jedną z ich cech szczególnych jest możliwość szybkiego łączenia dwóch składów w jeden, za pomocą sprzęgu zatrzaskowego. Kontrakt obejmuje również 34 moduły środkowe o długości 10 metrów, które umożliwią wydłużenie tak zbudowanego tramwaju do około 70 metrów. W takiej konfiguracji każdy zestaw pomieści nawet 470 pasażerów, co znacząco przewyższa pojemność dotychczas używanych pojazdów i pozwala efektywniej wykorzystywać infrastrukturę.
– Decyzja rady miejskiej o zatwierdzeniu tego projektu daje nam niezbędne bezpieczeństwo planowania – mówi Stefanie Haaks, prezeska KVB. – Biorąc pod uwagę trudną sytuację budżetową, jesteśmy bardzo wdzięczni za wsparcie finansowe. To pozytywny sygnał dla transformacji mobilności i rozwoju silnego transportu publicznego. Zarówno pasażerowie, jak i kierowcy mogą cieszyć się z nowoczesnych tramwajów i wysokiego komfortu podróży.
Duże ekrany, hybrydowe koła
Kabina motorniczego zapewni doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach, a systemy wspomagające jazdę ostrzegą przed kolizjami. Kamery zastąpią lusterka wsteczne, eliminując martwe pola. Wyświetlacze w kabinie będą automatycznie dostosowywać jasność do warunków oświetleniowych, a ekran monitoringu wizyjnego zostanie zintegrowany bezpośrednio z kokpitem. Zintegrowany system zliczania pasażerów, wsparty oprogramowaniem analitycznym, usprawni planowanie operacyjne. Hybrydowe koła z aluminiowymi pierścieniami obręczy obniżą masę pojazdu i zredukują hałas podczas jazdy.
Nowe tramwaje wyznaczą także nowe standardy we wnętrzach. Oszczędna energetycznie klimatyzacja z wykorzystaniem naturalnych czynników chłodniczych zapewni przyjemną temperaturę wewnątrz. Duże 29-calowe monitory będą prezentować aktualne informacje pasażerskie, a energooszczędne oświetlenie LED zapewni równomierne i przyjemne światło. Szerokie przejścia i otwarta przestrzeń pasażerska stworzą poczucie przestronności i umożliwią lepszy rozkład pasażerów, co ułatwi szybsze wsiadanie i wysiadanie, a tym samym skróci postój na przystankach. Zarówno w wyborze materiałów, jak i w kolorystyce, KVB i Stadler postawiły na nowoczesną dostępność – tak, aby każdy pasażer, niezależnie od swoich potrzeb, mógł komfortowo korzystać z nowego taboru.
Jure Mikolčić, Stadler Niemcy: „Pojazdy szyte na miarę Kolonii”
– Wspólnie z KVB wysyłamy wyraźny sygnał dla przyszłości mobilności: komfortowej, energooszczędnej i gotowej na wyzwania jutra – mówi Jure Mikolčić, prezes niemieckiego oddziału Stadlera. – Nowe tramwaje zostały zaprojektowane specjalnie dla Kolonii, łącząc najnowocześniejszą technologię z elastyczną, modułową konstrukcją.
Nowe tramwaje mają być nie tylko wygodne i nowoczesne, ale także trwałe. Zaprojektowano je z myślą o ponad 30-letniej eksploatacji. Stadler zapewni również wsparcie serwisowe i dostęp do części zamiennych – od prewencyjnej konserwacji po doradztwo techniczne. To gwarancja niezawodności i bezpieczeństwa przez całe dekady użytkowania. Harmonogram dostaw
Pierwsze dziesięć tramwajów i pięć modułów środkowych ma zostać dostarczone w 2029 roku do eksploatacji pilotażowej. Produkcja seryjna ruszy w połowie 2030 roku i potrwa do końca 2032. Nowe pojazdy będą stopniowo zastępować serie 2200/2300 oraz 5100, kursując od 2029 roku na liniach 4, 13 i 18.
Kolonia - ciekawy system i różne wysokości peronów oraz podłogi taboru
Warto zaznaczyć, że nowe tramwaje kupione przez Kolonię będą obsługiwały trasy o charakterze podmiejskim i jedną z linii międzymiastowych do Bonn. Stąd informacje o wysokiej podłodze we właśnie zamówionych pojazdach. Sieć transportu szynowego w Kolonii dzieli się bowiem na typowo miejskie linie tramwajowe, obsługiwane przez tabor niskopodłogowy z peronami o wysokości 30 centymetrów oraz linie, prowadzone większa liczbą tuneli czy korzystające także z infrastruktury kolejowej z wysokimi peronami i wysokopodłogowym taborem, taki jak właśnie zakupiony od Stadlera.
Tramwaje z wysoką podłogą są kierowane na trasy, gdzie perony są dostosowane do wysokości podłogi pojazdów, przez co ich “wysokopodłogowość” nie jest problemem. W przypadku gdy tego typu tabor wjeżdża na odcinek z peronami niższymi - o wysokości 30 centymetrów, dostęp do pojazdów jest możliwy dzięki rozkładanym stopniom, przygotowanym na tę okoliczność.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.